handels <3

Jag har insett nåt hemskt.
Jag kommer aldrig klara av att jobba inom något annat än handels-fack-arbeten. För, tänk efter. Det finns väl inga andra kollektivavtal som ger en DUBBEL lön på helger? Handels OB är så underbar att man blir ju tårögd när man får hem lönebeskedet.

Som denna månad (alltså, lönebeskedet som kommer nästa månad) kommer jag jobba 3 helger på Tempo. Med grundlön 105 kr/h. Dvs, 210 kr/h alla timmar jag jobbar, eftersom det är 15-22 på helger. Och får betalt för ca 19,5 timmar. Efter skatt får jag då ca 3800.

Förra månaden, jobbade jag sista veckan på Krysset i fem dagar, 8.40-17.30. Där har jag 115 kr/h. Och lönen därifrån blir också 3800 efter skatt.


Conclusion: Jag tjänar lika mkt genom att jobba 3 helg-kvällar som att jobba 5 fulla veckodagar. Hur underbart är inte handels då? :')

Tänk om man sen skulle byta till exempelvis hotell&restaruang-fackligt jobb. Där får man runt 18 kr i OB-tillägg på kvällar och helger. Runt 30 kr om man skulle råka jobba mellan 2 på natten och typ 5 på morgonen. Vilka jävla skitlöner man skulle få!!! Man tjänar liksom nästan lika mycket som extrajobbare inom handels som man gör på fulltid inom H&R. Sämst.

Min slutsats är iallafall att jag aldrig ska lämna handels. Någonsin. Handels 4-ever!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0