10.12.10

Musik

Ja, vad kan man säga om musik?
Det mest självklara och aktuella just nu: lucia. Vad vore luciatraditionen utan musik? Konstiga människor i ett led som håller i ljus och har skumma kläder, thats what!
Men det blir så himla mycket tack vare musik. Hela julen blir lite mera magisk på grund av musik.

Kan ju vara lite rolig för en gångs skull med detta projekt och lägga in musik när vi ändå är on the subject.
Min favoritjullåt sen förrförra året:


Den är helt underbart bra! Kanske inte så stämningsfull text, men fan det är sån känsla i låten :)

Kan ju ta somrig musik på en gång. Somrig musik för mig har på senaste tiden blivit raggarbil-musik. Tack vare min vän Mikaela, som även gett mig kärleken till veteranbilar och cruising. Så sommar är inte riktigt sommar utan avgastjock luft, motorbuller och 50-60-tals musik.
Och såklart, Gyllene Tider - men det har inget med cruising eller så att göra.

Mitt bästa Gyllene Tider-minne är från för en massa somrar sedan, när pappa fortfarande hade båt.
Jag, min syster och Perry satt i pappas båt (har skrivit påt bägge gångerna.. jag tror jag är dyslektiker..) som låg vid bryggan på Strandbaden. Vi drack typ läsk och satt och pratade, var väl sådär 13-15 år.
Jag och syster försökte få Perry att gilla Gyllene Tider, för hon sa helatiden att hon hatade dom, skitmusik etc.
Så vi satt där och tvingade henne att lyssna på en massa låtar - och hon tyckte inte direkt bättre om dom för det - när helt plötsligt börjar båten vridas.

Detta är såklart ganska förvånande när båten ligger förtöjd vid bryggan och dessutom har ett ankare i bak för att inte röra sig sidledes med vågorna, och slå i bredvidliggande båtar.
Men trots detta så krängde båten till, och sen slog vi i båten bredvid.
Vi gick bak och kollade vad som hade hänt - då hade nåt jävla snöre busåkt bredvid bryggan, för nära båtarna och åkt på ankarlinan till pappas båt, så den snurrats in i deras propeller, och såklart fastnat i våran båt.
Säger då det, det tog fan så lång tid för honom att trassla loss den härvan!

Men, iallafall.. det är liksom ett minne som kommer sitta i länge, och jag kommer alltid att tänka på det när jag hör Gyllene Tider. Bara ett bevis på vilken betydelse musik har här i livet :)

Kommentarer
Postat av: Amanda

Ååhh, tack Catherine!! Jag har försökt komma på namnet på den låten hur länge som helt! :D

2010-12-11 @ 00:03:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0