fyllehicka

Hickar, seriöst (man skulle kunna tro att jag kryddar enormt, men jag gör inte det) var femte sekund.

Detta kan vara en konsekvens av allt vin som förtärts ikväll. Av mig. Och bara mig.
Jag är en ganska nybliven vindrickare, men jag är hundra procent ärlig när jag säger - jag älskar det mer och mer för varje gång.

Däremot så dricker jag det inte som det "ska drickas". Sådär: ta en zip i munnen, låt det vila lite: smaka på den... jag dricker vin som det vore julmust. en klunk, svälj skiten, njut av eftersmaken!
Börjar dock ångra det nu när jag hickar så förjävligt så jag tappar fokus med blicken.
Inte bra Catherine, INTE BRA!

Men vet ni, varför man hickar?
Syrebrist i hjärnan. Själva hickningen är ju bara en extremt snabb inandning.
Bästa sättet att bli av med hicka är alltså inte att dricka vatten upp&ner, bli skrämd eller stå på huvudet. Det genom forskning bevisat enda vettiga sättet att sluta hicka är att släppa allt man tänker på och bara fokusera på att andas lugnt och jämnt.
På så vis tillför man mycket mer syre till hjärnan (och resten av kroppen) -  än att bara få panik över att man hickar så jädrans mycket.

Och tro mig, det fungerar. På typ 15 sekunder nu satt jag bara och andades lugnt och sansat - med djupa jämna andetag, och sen jag börjat med det hickade jag bara en gång. Nu har det slutat.

Samma är det med gäspningar. Man gäspar ju för att man har syrebrist, som oftast i det sammanhangen beror på att kroppen är trött och inte andas regelbundet och jämnt som den ska - därav en gäspning.

Antagligen så glömmer man bort att andas ordentligt när man druckit alkohol, och får därför lite syrebrist och börjar hicka - kroppen försöker desperat få i sig syre.
Bästa sättet att då stoppa detta lite pinsamma beteende är att ta 15-20 djupa andetag med jämna mellanrum så är problemet löst!

Piece of cake!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0