en smula tillbaks

Jag tycker att alla borde göra som jag.
Inte så konstigt, för det jag gör är ofta väldigt bra!
Men det jag menar just nu är att alla borde ha ett Excel-dokument för sina inkomster och utgifter varje månad.
Man behöver ju inte göra ett nytt för varje månad - vilket visserligen kan vara kul, att spara och se tillbaka sen över ett år, om man bättrat sig eller så :) Det blir min 2011-uppgift! Awesome!

Men iallafall. Excel har väldigt smarta, och lätthanterliga funktioner som kallas autosumma.
Visserligen har Rickard ordnat dem, så jag vet inte exakt hur man gör, men det är inte svårt. Men hursom, att skriva in sina inkomster för en månad, göra en autosumma av dem (till senare).
Sedan listar man upp alla sina fasta utgifter, dem räkningar som man har varje månad - hyra, el, mat, etc.
Längst ner på listan kan man sen lägga till sånt som är tillfälligt, om man beställt något, vart på läkarbesök eller liknande.
Sen gör man även en autosumma av alla dessa, kopplat till en viss ruta där man ser totala mängden utgifter, så kan man koppla inkomst-summan till det, och göra så att utgifterna dras av.
Och vips - så har man en jättesmidig bugdettavla!

Så är det jättebra, man kan lägga till sånt som är speciellt för en månad, som nu - julklappsutgifter, arbetskläder som jag behöver köpa. Så var man dem med i budgeten och vet att pengarna räcker till.
Så, förstår ni varför alla borde göra såhär? Man får jättebra koll på sin ekonomi, och vet precis hur mycket man har att röra sig med under resten av månaden - så kan man vara smart och se till att planera därefter.
Bäst av allt är ju även om man har med en rad kallad för "sparande" under utgifter :)




Och varför känner jag mig så engagerad till att dela med mig av ekonomiska underverk?
JO, min karl har halvt jobbat ihjäl sig den gångna månaden - och har fått lön därefter! Det är smått chockerande, och väldigt härligt kan jag säga :)
Så denna månad är ett pengamässigt paradis, för framtida utsikter. Kan betala av mycket som annars tagit flera månader, vilket ju innebär att de kommande månaderna kan pengarna läggas i sparkontot och på lite mer nöjen kanske!
Att jag sen fått jobb på detta bådar bara väldigt, väldigt gott. Livet är faktiskt väldigt bra nu.

Ursäkta om jag är för positiv, men då får ni leta efter bittersnören någon annan stans, jag är GLAD idag! :) <3

Kommentarer
Postat av: Mmmm

Grattis

2010-11-24 @ 15:53:56
Postat av: mmm

Grattis

2010-11-24 @ 15:55:06
Postat av: Anonym

2010-11-24 @ 18:55:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0